Eiendommen er i henhold til kommuneplanen avsatt til sentrumsformål - byfortettingssone (100%).
Eiendommen er i henhold til kommunedelplan avsatt til boligområder (99,9%) og veiareal (0,1%).
Restriksjoner i kommunedelplan:
499-annen restriksjon (100%).
Eiendommen ombefattest av en reguleringsplan under arbeid med plannavn "BERGENHUS. GNR 168, OMRÅDEREGULERINGSPLAN FOR KRISTIANHOLM, SANDVIKSTORGET OG ROSEGRENDEN", er av plantype "områderegulering" og har status "planforslag". Hovedintensjonen med planarbeidet er å forsterke et lokalt sentrum i Sandviken med utgangspunkt i Sandvikstorget, samt å avklare nærmere arealbruken av Kristiansholm. Samtidig skal det tilrettelegges bedre for allmennheten til sjøen. Hovudføremålet i planen er byutvikling med nye bustader og friområde på Kristiansholm, bevaring av eksisterande byggesetnad og sjøboder i området, og utvikling av Sandvikstorget og Sjøgaten. Føremålet er i hovudsak i samsvar med kommuneplan der planområdet ved Sandvikstorget like nord for Bergen sentrum er vist som sentrumskjerne i Kommuneplanens arealdel 2018 (KPA 2018).
Eiendommen ligger innenfor følgende hensynssoner i kommuneplanen:
Hensynssone kulturmiljø, Grendene(100%). Grendene i Sandviken er tidlig, urban småhusbebyggelse fra 1700- og 1800-tallet. Tomtene ble styrt av eierne av Sandviken og målet var å bygge ned minst mulig av gårdens areal. Bebyggelsen er derfor meget tett. Husene har høy historiefortellende verdi. Grendene er: Strandens grend, Rosegrenden, Festergrenden, Fjæregrenden, Pyttergrenden, Grensegrenden og Mulebakken (tidligere Møllesmuget). Grendene skal beholde sitt særpreg. Bebyggelsesstrukturen skal bevares. Ekstra varsomhet ved endringer på fasader eller volum. Bygningenes hovedkonstruksjon (mur og laft) skal bevares.
Hensynssone for kulturmiljø, Historisk sentrum (100%). Hensynssonen omfatter historiske kulturmiljø med høy kulturminneverdi, både av nasjonal og internasjonal interesse. Bebyggelsen ligger i en særegen topografi med Bergen havn som overordnet historisk premiss. De særpregede kulturmiljøene fra ulike tider er sentrale for Bergens identitet.
Hensynssone faresone, for brannsmitte (100%). For utarbeidelse og godkjenning av regulerings-planer, samt for tiltak som krever godkjenning etter plan- og bygningsloven, skal kommunens plan for helhetlig brannsikringsplanligge til grunn. Ferdselsa°rer, bakplasser eller rom mellom bygningene ma° ikke be bygges eller fa° redusert fremkommelighet. Bergen brannvesen og Byantikvaren skal ha alle søknader om tiltak til uttalelse. Etablerte rømningsveier må tilstrebes opprustet eller være i tråd med kravene i TEK dersom dette er teknisk og økonomisk hensiktsmessig og ikke kommer i konflikt med antikvariske hensyn. Hvert tiltak vurderes konkret.
Hensynssone for veistøy gul sone (46,4%) og veistøy rød sone (19,7%), dette er avhengig av avstand til hovedvei. Dvs at det må påregnes veistøy på eiendommen. Videre kan en støysone ha betydning for behandlingen av plan- og byggesaker som omfatter den aktuelle eiendommen.
Bestemmelsesområder i kommuneplanen #4.
Bebyggelsens egenart og særpregede kulturmiljø skal sikres og opprettholdes i Bergen sentrum (#4), Alvøen (#5), Laksevåg (#6), Nesttun (#7), Salhus (#8) og Ytre Arna (#9). Eksisterende bebyggelse skal være premissgivende for byggehøyder, volum og bebyggelsesstruktur ved nye tiltak. Til bestemmelsesområdene stilles det krav til kulturhistorisk analyse, der historisk bystruktur, kommunikasjonskanaler og bygningmiljø klarlegges og drøftes med hensyn til betydning og føringer for videre byutvikling.
Planer i nærheten av eiendommen:
Plannavn: BERGENHUS. GNR 168 BNR 325, SANDVIKSBODER 5 - 24. Planen har status "endelig vedtatt arealplan" og plantype "eldre reguleringsplan". Formålet med reguleringsplanen og de tilhørende bestemmelser er å sikre verdifulle kulturminner og miljø. Hele planområdet er regulert til spesialområde for bevaring. Planen gir rammer for videre utvikling av en viktig del av Sandviken for å bedre allmenn tilgjengelighet, avklare mhp Kystkultursenter, legge til rette for næringsvirksomhet tilpasset områdets historiske egenart og sikre et kvalitativt bomiljø.
Plannavn: BERGENHUS. KDP BERGEN HAVN. Planen har status "endelig vedtatt areaplan" og plantype "kommunedelplan". Kommunedelplanen for Bergen indre havn er en arealplan for sjøarealene og landarealene langs sjøen på deler av på strekningen Ytre Sandviken til Laksevåg. Planen er utformet i et byutviklingsperspektiv med hovedfokus på havnens behov og på samspillet mellom havneaktivitet, næringsvirksomhet og andre sentrumsaktiviteter. Formålet med planen er å gi rammer for fremtidig bruk av havnearealer og tilstøtende sjøområder.
Plannavn: BERGENHUS. BYBANEN FRA SENTRUM TIL ÅSANE, HOVEDSYKKELRUTE FESTNINGKAIEN - SANDVIKSVEIEN. Planen har status "planforslag" og plantype "detaljregulering".
Godkjente tiltak i nærheten av eiendommen:
Gnr/Bnr: 168/11 (Sandviksveien 6, 5036 Bergen) foreligger det "meldingssak registrert tiltak" vedrørende garasjehus anneks til bolig datert 16.02.2012.
Gnr/Bnr: 168/14 (Sandviksveien 8, 5036 Bergen) foreligger det igangsettingstillatelse vedrørende enebolig datert 30.04.2021.
Bygningen er SEFRAK- registrert. Kommunen opplyser om følgende i forhold til dette: "Bygninger som er SEFRAK- registrerte er ikke tillagt spesielle restriksjoner. Registeringen fungerer mer som et varsko om at det bør gjøres en lokal vurdering av verneverdien før en eventuelt gir tillatelse til å rive, flytte eller endre bygningen. For bygninger som er eldre enn 1850, er det lovfestet (Kulturminneloven §25) at en slik vurdering må gjøres før bygge- eller rivningssøknad blir godkjent. Det er likevel mulig for kommune å gi tillatelse til rivning selv om kulturminnemyndighetene (fylkeskommunen) tilrår at bygget bør vernes. I slike tilfeller må det også innhentes uttale fra Kultursjefen."
Andre opplysninger
Hele eller deler av eiendommen antas å være berørt av støy fra veitrafikk, flytrafikk, jernbanetrafikk, motorsportsaktivitet, bruk av skytebane etc. over grenseverdier gitt av statlige myndigheter og i kommuneplanens bestemmelser. Antakelsen er basert på overordnede støyberegninger. Dette vil kunne få betydning for behandlingen av plan- og byggesaker som omfatter den aktuelle eiendommen, blant annet medføre utredningsplikt for tiltakshaver/forslagstiller og eventuelt krav om avbøtende tiltak.
Informasjon om planinfo:
All informasjon om regulerings- og arealplaner i salgsoppgaven er hentet fra Bergen kommune og det gjøres oppmerksom på at informasjonen som fremkommer i salgsoppgaven ikke er fullverdig. For ytterligere info, se planinformasjon med kart som følger vedlagt i salgsoppgaven.